Spring til indhold Spring til søgning på Forsvaret.dk Spring til højrebar

Indholdsområde

 
 
Ung mand sidder alene på stenrevle ved havet
Tag gerne ud og bevæg dig eller øv dig i at være til stede i naturen under covid-19. Modelfoto. 

De bedste råd fra døgntelefonen 

Er du veteran med en psykisk skade, kan det være en god idé at være ekstra opmærksom på din mentale sundhed under covid-19. Læs her de bedste råd fra Veterancentrets døgntelefon eller ring selv på 7281 9700.

06-04-2020 - kl. 10:15

Af Kristina Schønnemann Jensen

På Veterancentrets døgntelefon har vi medarbejdere, der er klar til at støtte dig i at finde de gode vaner under covid-19 og hjælpe dig til at gøre mere af al det, der gør dig godt. Du kan ringe på 7281 9700 eller finde inspiration i de råd, som andre veteraner typisk får på døgntelefonen under covid-19.


Øg din mentale sundhed under covid-19

  • Stå op og gå i seng, som du ville have gjort til en normal hverdag. Det hjælper dig, når dagene får en struktur.
  • Kom ud hver dag, hvis du ikke er i karantæne. Husk dog myndighedernes generelle retningslinjer: Begræns fysisk kontakt. Nys eller host i dit ærme. Vask dine hænder tit eller brug håndsprit. Vis hensyn og hold afstand til ældre og udsatte. Går du alene, så prøv at være opmærksom på naturen i stedet for at høre musik imens.
  • At bevæge sig er vigtigt for den mentale sundhed, så brug gerne perioden her på at vedligeholde eller opbygge nye motionsvaner. Der findes masser af hjemmetræningsvidoer online, du kan finde inspiration i. Fx på DIF Soldaterprojekts facebookside eller den træning, som Center for militærfysisk træning ved Forsvarets Sanitetskommando anbefaler de tjenestegørende i Forsvaret.
  • Aftal med dig selv, at du kun tjekker nyheder to gange om dagen eksempelvis. Ellers kan coronasmitten og covid-19 komme til at fylde hele dagen og din bevidsthed og dermed overskygge de positive ting. Vær også opmærksom på denne mekanisme på sociale medier.
  • Fokuser på det, som du ved, giver energi, og som du plejer at have lyst til. Eller overvej, om du skal genopdage en gammel hobby eksempelvis sudoku, yoga, modelfly, puslespil eller noget helt femte.
  • Glem ikke dit netværk. Tal med venner og familie om hverdagen – både det der er svært, men særligt også de ting, som du er blevet positivt opmærksom på eller mere taknemmelig over i en helt særlig tid. Du kan også sende et virtuelt kram eller smil til en, du holder af. Det varmer at få, ligesom det varmer at give opmærksomhed.
  • Hav tålmodighed og bær over – også med dig selv. Som så meget andet, så er covid-19 også forbigående. Det er ikke for altid, at det vil være sådan, som det er nu.

Find andre gode råd

Sundhedsstyrelsens brochure om psykisk sårbarhed under covid-19
Brug Psykiatrifondens rådgivning tlf. 39 25 25 25 eller find råd online og brug deres øvelser i det mentale motionscenter.

Råd til familier

Har du familie, eller er du pårørende, kan du også læse vores gode råd til familier under covid-19.